ماشین و موتور سیکلت تعمیر و تعمیر
تعویض یاطاقان و مهر و موم در موارد موتور سیکلت
• توسط جان گلیمروین
01 از 01
تعویض یاطاقان و مهر و موم در موارد موتور سیکلت
الف) مورد را با آب جوش گرم کنید. ب) قاب روی چوب پشتیبانی می شود. ج) رانش در تحمل. د) آماده حمل و مهر و موم جدید. John H Glimmerveen دارای مجوز به About.com
در هنگام بازسازی موتور موتور سیکلت ، روش خوبی است که بیشتر بلبرینگ ها و تمام مهر و موم های روغن را جایگزین کنید.
بیشتر یاتاقانهای داخل موتور از نوع توپی یا غلتکی هستند و با روغن کاری مناسب چندین ساعت یا مایل دوام می آورند. با این حال ، یاتاقان های میل لنگ – به ویژه در دو زمانه – تحت تنش های زیادی قرار دارند و اگر موتور بازسازی یا به روز شده باشد ، زمان مناسب برای جایگزینی آنها است. مهر و موم روغن نسبتاً ارزان است و نباید از آن استفاده مجدد کرد.
از اهمیت ویژه ای برای یاتاقان های میل لنگ مناسب بودن آنها در داخل قاب مادر است. اگر یاتاقان در داخل کیس شل باشد ، از میل لنگ به درستی پشتیبانی نمی کند ، که منجر به خرابی زود هنگام یاتاقان و / یا لنگ می شود.
اگرچه این وضعیت نادر است ، اما اگر مکانیک این موضوع را کشف کند ، باید پرونده را برای تعمیرات به یک فروشگاه مهندسی متخصص ببرد (که معمولاً به جوشکاری و تعمیر مجدد نیاز دارد).
اما اگر در هنگام تعویض یاتاقان ها روش های صحیح رعایت نشود ، موارد آسیب می بینند.
توجه: اگرچه واضح است ، باید به خاطر داشت که فولاد از آلومینیوم قویتر است و قفس استیل پایه می تواند به راحتی به آلومینیوم آسیب برساند
نمونه کار
یاتاقان و مهر و موم روغن در نظر گرفته شده در میل لنگ Triumph Tiger 90/100 (سمت چپ) قرار دارد. اگرچه یاتاقان و مهر و موم روغن در مکانیک در وضعیت خوبی به نظر می رسید ، این دستگاه خاص بیش از 20 سال قبل از ترمیم نشسته بود و به همین ترتیب ، احتمالاً مقدار کمی زنگ زدگی در یاتاقان وجود داشت.
این زنگ زدگی می تواند به راحتی در اطراف موتور کار کند و به عناصر ضعیف مانند یاتاقان های میله اتصال آسیب برساند. و از آنجا که مهر و موم روغن باید برداشته شود ، برای ایمنی نیز تعویض می شود.
قبل از اقدام به برداشتن یاتاقان یا مهر و موم روغن ، یک مکانیک باید محل کار و ابزار مورد نیاز را آماده کند .
اطمینان از ایمنی میل لنگ ها بسیار مهم است ، زیرا اینها از آلومینیوم ساخته شده اند و به راحتی آسیب می بینند. در این حالت ، مکانیک تکه های چوب (کاج) را برای حمایت از قاب قرار داده است – عکس را ببینید.
برای حذف یاتاقان ، یک رانش یا استخراج مناسب مورد نیاز است. در غیاب دستگاه استخراج بلبرینگ اختصاصی ، جک مناسب اندازه به عنوان رانش کافی است.
گرم شدن پرونده
این کیس باید گرم شود تا از بلبرینگ منبسط شود که رانش آن را آسان تر می کند. با انبساط سریعتر آلومینیوم از فولاد ، استفاده از گرما در منطقه عمومی قابل قبول است.
تعدادی گزینه در دسترس است از جمله آب جوش ، استفاده از شعله گاز سوز (مشعل دمنده) و استفاده از اجاق برقی. مکانیک در این مورد استفاده از آب جوش را انتخاب کرد. با این حال ، باید بسیار مراقب باشید تا از سوختگی جلوگیری شود.
این مورد را روی سطل بزرگی قرار داده و سپس آب جوش را روی اطراف بلبرینگ ها ریختند. برای بدست آوردن گرمای کافی در موارد ، یک کتری آب کامل لازم است.
اگر از این روش استفاده می کنید ، منتظر جذب این گرما هستید ، باید آن را روی تکیه گاه های چوبی قرار دهید. در مرحله بعدی ، یاتاقان از موقعیت خود در کیس دور می شود. پس از برداشتن یاتاقان ، می توان مورد را برعکس کرد و فرآیند را برای بیرون کشیدن مهر و موم روغن تکرار کرد (اگر این کار به سرعت انجام می شد ، دیگر نیازی به گرم شدن مجدد مورد نیست).
موقعیت یاتاقان در کیس معمولاً باید کاملاً تمیز شود ، که بهتر است با استفاده از یک درجه ریزدانه Scotch-Brite با دست انجام شود. با این حال ، بهتر است ابتدا با تمیز کننده ترمز محل را کم کنید.
قبل از اینکه مکانیک شروع به تمیز کردن بدنه کند ، بهتر است بلبرینگ جدید را برای مونتاژ با قرار دادن آن در داخل یک کیسه پلاستیکی قابل انعطاف و سپس قرار دادن آن در فریزر آماده کنید. به طور معمول ، میل لنگ داخل فریزر در طول نیم ساعت حدود 0.002 اینچ (0.05 میلی متر) کوچک می شود.
پس از تمیز شدن محل ، باید مورد را دوباره گرم کرد. یک ترکیب نگهدارنده یاتاقان مانند Loctite® 609 ™ (سبز) باید در داخل محفظه در پایه یاتاقان اعمال شود. فقط مقدار کمی از این ترکیب مورد نیاز است. پس از اعمال ترکیب ، مکانیک باید متناسب با یاتاقان جدید باشد.
میزان فشار لازم برای وارد کردن یاتاقان جدید به داخل کیس برای هر موتور متفاوت خواهد بود. با این وجود ، مقدار خوبی از فشار مورد نیاز برای رانش یاتاقان قدیمی به خوبی نشان داده خواهد شد. پس از قرارگیری یاتاقان جدید ، قبل از فشرده شدن مهر و موم روغن جدید ، باید ترکیب اضافی بیمه از بین برود.
یادداشت:
1) بلبرینگ باید به صورت مستقیم به داخل کیس رانده شود.
2) هر دو یاتاقان جدید و مهر و موم روغن باید با وارد آوردن فشار به لبه خارجی به داخل قوطی فشار داده شوند. یک جسم گرد (مانند سوکت) باید دقیقاً زیر O / D یاتاقان یا مهر و موم باشد. مکانیک هرگز نباید از طریق مرکز خود به یاتاقان فشار وارد کند زیرا این امر می تواند یاتاقان را قطع کند.
خواندن عمیق:
تعویض یاطاقان چرخ